Psihologia culorilor: cum funcționează culorile și la ce ar trebui să acordați atenție atunci când le imprimați?

19. 11. 2021

19. Noiembrie 2021, 13:03 | Luați decizii bazate pe rațiune sau emoție? Deși probabil ați pariat pe prima opțiune din răspunsul dvs., o serie de studii psihologice indică a doua opțiune. Oamenii sunt creaturi emoționale și starea lor actuală de spirit se schimbă, de exemplu, culorile pe care le văd. Cum utilizați materialele promoționale în mod corect?

În primul rând, puțină teorie: toate nuanțele pe care ochiul uman le percepe - până la 10 milioane de culori - fac parte din așa-numitul spectru de culori definit de lungimi de undă de 380 până la 750 nm (fiecare culoare este lumină cu o anumită lungime de undă).

Culorile din afara acestui spectru sunt invizibile pentru oameni, dar insectele și păsările, de exemplu, văd și culorile ultraviolete, datorită celulelor specializate din ochi lor care emit lumină.

spectrum.png

Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

Spectrul de culori: capătul violet corespunde unei lungimi de undă de 380 nm, culorile cu o lungime de undă mai mică sunt denumite ultraviolete; capătul roșu corespunde unei lungimi de 750 nm, nuanțele cu o lungime de undă mai mare se numesc infraroșu.

Cum ne afectează culorile

Psihologia culorilor se ocupă de influența diferitelor nuanțe asupra percepției și stării noastre emoționale. Cunoașterea acestui domeniu este utilizată pe scară largă, de exemplu, în planificarea fațadelor și interioarelor, evenimentelor sportive sau campaniilor publicitare.

Motivul este simplu - prin combinarea culorilor cu produsele, clienții creează o anumită relație emoțională cu bunul respectiv. Și conform cercetărilor, chiar și unele nuanțe te pot face cumperi spontan, de exemplu la o casă cu autoservire.

Emoțiile asociate cu culorile provin atât din baza biologică, cât și din cultură. Astfel, membrii diferitelor națiuni pot asocia aceeași culoare în mod diferit. În timp ce pentru europeni albul este culoarea purității, japonezii îl văd ca personificarea morții. Experiențele personale și preferințele indivizilor au, de asemenea, o influență puternică.

Peste medie, de exemplu, oamenii preferă albastrul și verdele, ceea ce probabil este evolutiv. Aceste culori au fost importante pentru supraviețuire în trecut (albastru = apă, verde = hrană). În cazul alimentelor și băuturilor, totuși, albastrul strălucitor poate provoca rezistență - colorarea albăstruie indică posibila mucegai.

Culorile individuale pot fi împărțite în:

  • Culori calde - caracter activator; au, de asemenea, un efect placebo, unde, de exemplu, pastilele roșii și portocalii aprinse pot trezi o persoană fără a conține substanța activă. Includem roșu, galben, verde deschis și diverse nuanțe de portocaliu.
  • Culorile reci - sunt liniștitoare, efectul placebo este calmant; Culorile reci includ nuanțe de albastru și violet și verde închis.
  • Culori neutre - nuanțe complementare, care sunt create prin amestecarea culorilor calde și reci. Includem, printre altele, nuanțe de gri, alb bej și crem.

Alegerea culorilor este esențială pentru comunicarea corporativă și percepția produsului, cum ar fi tipărirea cărților de vizită și fluturașilor.
Un exemplu este McDonald’s, care a crescut vânzările cu 5,5% între 2018 și 2019, odată cu trecerea culorii de fundal de pe bannere de la roșu la verde. Potrivit experților în marketing, percepția verdelui ca culoare „sănătoasă” a jucat un rol major, făcând clienții mai dispuși cheltuiască mai mulți bani pe fast-food.

Importanța culorii în marketing

Deci, cum se leagă anumite culori la diferite emoții? Și ce nuanțe folosești dacă vrei ca serviciile sau produsele tale fie percepute de clienți ca fiind de încredere?

Roșu:

  • emoții: pasiune, forță, entuziasm, furie, viteză

Galben:

  • emoții: fericire,
  • Caracteristici: calitate inferioară, produs ieftin.

Verde:

  • emoții: sănătate, invidie,
  • caracteristică: produs mai scump, produs ecologic.

Albastru:

  • emoții: masculinitate, competență,
  • caracteristică: produs de înaltă calitate, fiabil.

Roz:

  • emoții: rafinament, feminitate, sinceritate
istock-516144636.jpeg

Violet:

  • emoții: autoritate, putere.

Portocaliu:

  • emoții: căldură, entuziasm.

Negru:

  • emoții: tristețe, frică, moarte,
  • caracteristica: produs de lux.

Alb:

  • emoții: fericire, puritate.

Culori la imprimare

Când imprimați materiale promoționale, rețineți nu toate culorile pe care le vedeți pe ecran se vor fi identice la imprimare. Dispozitivele electronice folosesc așa-numitul mod RGB și creează nuanțe individuale compunând alb, verde, roșu și albastru.

Cu toate acestea, imprimantele funcționează pe principiul modului CMYK, în care culorile individuale sunt create prin „scăderea” culorilor negru, galben, magenta și cyan (pentru mai multe informații, consultați articolul despre compararea culorilor RGB și CMYK). Aceasta înseamnă, printre altele, imprimantele convenționale nu imprimă nuanțe galben deschis, roz și verde și le înlocuiesc cu variante mai închise.

Cu toate acestea, acest lucru poate provoca o schimbare majoră în percepția serviciilor oferite - în timp ce verdele deschis este încurajator, verdele închis este mai liniștitor. Pentru a rezolva problema, utilizați imprimante speciale cu toner hexacrom care conțin în total șase culori (în loc de cele patru standard).

Fiți mereu informat
Ultimele informații despre noutati și promoții direct pe e-mailul tău.

Articole similare

RGB vs CMYK: Cum să obțineți cele mai bune rezultate de imprimare?

Imaginați-vă imprimând o prezentare importantă pentru o întâlnire. Aparent un proces simplu - doar tipăriți documentul. Dar apoi observați...

24. 6. 2021  Articolul complet »

Transport GRATUIT

clienților înregistrați cu comenzi peste 199 lei.

Livrare în 48 de ore

Suntem foarte rapizi

La noi veți avea timp

Puteți returna marfa în termen de 30 de zile

Vă vom răsplăti

Veți primi puncte de fidelitate pentru fiecare achiziție