Povestea mărcii Dell: de la montarea computerelor până la un gigant tehnologic
Astăzi, Dell este una dintre cele mai mari companii de tehnologie din lume. Compania are peste 165 000 de angajați, iar proprietarul ocupă un loc în topul celor mai bogați oameni de pe planetă. Dar acest lucru nu a fost valabil din totdeauna. Chiar înainte ca Dell să intre în vânzarea de imprimante și alte componente, produsul său principal erau calculatoarele prefabricate. Ideea de a le vinde s-a născut în capul unui student american de 19 ani.

Calculatoare personalizate
Dell a fost fondată în 1984 - sub numele PC’s Limited - de Michael Dell, care a studiat medicina pregătitoare la Universitatea Texas din Austin, la cererea părinților săi. Dell a realizat rapid potențialul computerelor personalizate.
Un avantaj competitiv important a fost, de asemenea, prețul mai mic al dispozitivelor personalizate comparativ cu modelele gata oferite de IBM, de exemplu. Afacerile au început cu viteză astronomică; deja în primul an de existență, viitorul Dell a generat o cifră de afaceri de 73 de milioane de dolari. Turbo PC, primul produs cu design Dell s-a vândut cu 795 dolari (aproximativ 1 990 dolari astăzi).

Un exemplar al dispozitivului Turbo PC semnat de Michael Dell.
Renașterea Dell (Computer Corporation) a venit în 1987. Odată cu redenumirea, compania a început să se extindă în alte țări; prima bază din afara Statelor Unite a fost Marea Britanie, urmată curând de alte țări europene.
Succesul companiei a fost confirmat prin listarea la bursă - emisia de acțiuni tranzacționate public a avut loc în iunie 1988, când fondatorul avea doar 24 de ani. Câțiva ani mai târziu, la vârsta de 27 de ani, Michael Dell a devenit cel mai tânăr CEO care a fost clasat vreodată în cele 500 de companii valoroase ale revistei Fortune. Cu doar un an mai devreme, compania lansase primul său model de laptop.
Epoca internetului și apariția imprimantelor
Dell a început vânzările online în 1996 (cu doar un an înainte de lansarea vânzărilor online Amazon). La acea vreme, compania avea deja peste 8 000 de angajați și era o corporație internațională în adevăratul sens al cuvântului.
La începutul mileniului 3, Dell a devenit cel mai mare producător de computere din lume. Și a început să caute în ce direcție să-și extindă producția. Alegerea a căzut pe electronice de uz casnic și accesorii pentru computer. Compania a început să producă și să vândă televizoare, playere mp3 și - în colaborare cu Lexmark - imprimante.
În spiritul tradiției sale de fabricare a dispozitivelor pentru diferite situații, Dell a lansat următoarele produse în primul val:
- imprimantă multifuncținală cu jet de cerneală (la prețul de 139 $);
- imprimantă laser (239 $),
- imprimantă laser cu volum mare (499 $, într-o configurație de rețea pentru 839 $).
Tonere Dell au fost de asemenea prezente. Compania a încercat, de asemenea, o abordare inovatoare; în momentul în care utilizatorul rămânea fără toner în imprimantă, fereastra computerului îl redirecționat către site-ul oficial al producătorului pentru a cumpăra comsumabile.
Retragerea de la bursă și rentabilitatea stelară
Fiecare drum către stele uneori se blochează - și un moment similar a venit pentru Dell în 2013. Vânzările de PC-uri au scăzut de mult timp în detrimentul laptopurilor și smartphone-urilor, iar compania a trebuit să se confrunte cu câteva decizii proaste. De exemplu. cu câțiva ani mai devreme, compania pierduse câteva sute de milioane de dolari din cauza plăcilor de bază defecte.
Drept urmare, după ani petrecuți în Consiliul de Supraveghere, Michael Dell a revenit la conducerea companiei în 2013 și a retras-o din tranzacționarea publică. Aceasta a fost urmată de o restructurare profundă, când compania și-a ajustat strategia de afaceri și a preluat, de exemplu, compania EMC Corporation, care se ocupă, printre altele, de stocarea în cloud și de securitatea computerelor.
La acea vreme, a fost cea mai scumpă achiziție a unei companii de tehnologie din istorie; Dell a plătit 67 de miliarde de dolari pentru EMC Corporation. Compania a investit apoi alte 21 de miliarde în cercetare și dezvoltare. Dar munca grea a dat roade - în 2018, Dell a revenit pe piața bursieră și de atunci și-a dublat valoarea.
Și Michael Dell? Pe lângă conducerea companiei, miliardarul în vârstă de 55 de ani este implicat și în organizații caritabile. Și cu siguranță nu economisește; prin fundația sa, pe care a creat-o în 1999 împreună cu soția sa, a donat peste 1,23 miliarde de dolari către diverse organizații nonprofit și programe sociale de-a lungul anilor.
Povești ale altor companii Vă întrebați cum s-au dezvoltat producătorii de imprimante de astăzi? Citiți și despre istoria Brother, Samsung, HP sau Canon.
Articole similare

Povestea brand-ului Brother - din Japonia in toata lumea
Bine cunoscutul proverb cum că Muntele nu-și cunoaște fratele este ușor de contestat. Sunt numeroși oameni care au auzit de imprimantele sau copiatoarele produse de compania japoneză Brother. Istoria sa datează din 1908, când yasui machinesewing co., fostul precursor al gigantului multinațional actual, a fost fondat în țara soarelui răsare. De mai bine de 28 de ani, Brother este prezent pe piața slovacă, iar anul trecut au trecut doar 60 de ani de când compania japoneză a început să funcționeze pe continentul european. Un astfel de eveniment merită cu siguranță cel puțin un scurt articol despre un producător așa bine-cunoscut.
Articolul complet »
Povestea Samsung: Cum vânzătorul de pește uscat și tăiței a devenit cel mai mare producător de electronice din lume
În 2018, Samsung a urcat pe locul 12 în clasamentul celor mai valoroase companii din lume. Anul trecut, gigantul sud-coreean a sărbătorit 80 de ani de la înființare și printre cele mai valoroase zece companii din lume, veți găsi doar două, a căror istorie merge și mai adânc. Alăturați-vă pentru a afla cum vânzătorul de pește uscat și tăiței a devenit astăzi liderul tehnologic mondial.
Articolul complet »