Xerox: un pionier tehnic care a pus bazele tehnologiei din birou așa cum o cunoaștem astăzi

25. 3. 2021

Numele acestui brand a devenit sinonim cu copierea. Dar invenția xerografiei este departe de a fi singura etapă din istoria dezvoltării tehnologiei de care este responsabilă marca Xerox. Invențiile interfeței grafice și ale mouse-ului sunt responsabile pentru progresul uriaș în utilizarea confortabilă și, astfel, și pentru extinderea în masă a computerelor personale. Și da, Xerox este, de asemenea, responsabil pentru acestea. Citiți povestea unui brand cu mai mult de un secol de istorie, care, în ciuda numărului uriaș de brevete și inovații, nu reușește și să se îndreaptă spre vârf.

xerox

Cuprins:

  • Xerox: o inovație revoluționară peste alta
  • Cum Xerox a devenit sinonim cu copierea
  • Xerox după o sută de ani
  • Istoria Xerox datează din 1906, când compania a furnizat hârtie fotografică pe piața din Rochester, SUA, sub marca Haloid Company. Cu toate acestea, marca a devenit cunoscută abia mult mai târziu, când în anii '60 a provocat o revoluție în domeniul copiatoarelor folosind principiul xerografiei, pe care compania o inventat-o.

    În deceniile următoare, Xerox a ocupat piața copiatorilor și numele mărcii a devenit literalmente sinonim cu copierea. Dar s-au schimbat multe de atunci și, în ciuda numărului imens de brevete, se pare că gloria acestui pionier tehnologic s-a pierdut o dată cu timpul...

    Xerox: o inovație revoluționară peste alta

    Xerox deține peste 68 000 de brevete în întreaga lume, dintre care mai mult de un sfert sunt încă active. Conform distribuției brevetelor, piețele cheie pentru această companie sunt Japonia, SUA și Canada. Principalele domenii ale brevetelor includ tehnologiile de imagistică. Dar copierea și tipărirea sunt departe de singurele domenii în care Xerox urmează calea progresului. Să aruncăm o privire la invențiile lor inovatoare.

    Xerografia

    A început cu invenția xerografiei, când în urmă cu mai bine de 80 de ani, într-un efort de a oferi lumii o modalitate mai simplă și mai ieftină de copiere, Chester Clarson a brevetat principiul atașării electrostatice a tonerului praf la o suprafață izolatoare. De la plăcile lente de seleniu plat, a fost doar un pas spre copiatoarele cu tambur rotativ, așa cum le știm astăzi. Acestea au fost lansate de Xerox în 1960. 17 ani mai târziu, compania a introdus prima imprimantă laser din lume.

    Ethernet

    În laboratoarele PARC de la începutul anilor 1970, inginerii au pus bazele internetului de astăzi când au dezvoltat o rețea Ethernet experimentală. Tehnologia locală de interconectare a dispozitivelor, pe care Xerox a introdus-o oficial cu DEC și Intel în 1980, a devenit în curând un standard mondial.

    LAN L

    Conectorul de cablul LAN Ethernet este încă o parte importantă a majorității dispozitivelor cu potențial de conectare la rețelele locale și de internet.

    Interfață grafică și mouse

    Invenția, fără de care computerele personale probabil nu s-ar fi răspândit niciodată, este invenția unei interfețe grafice și a posibilității de a contrala computer-ul cu mouse-ul. Și da, în ciuda faptului că computerele au devenit cunoscute pe scară largă în principal datorită computerelor personale Apple, prima interfață grafică bazată pe mouse nu a fost dezvoltată de ingineri, nicăieri altundeva decât în ​​laboratoarele Xerox deja menționate din Pao Alto.

    Hârtie electronică

    Cerneala pe hârtie a fost mult timp și, în multe privințe, este cel mai răspândit mod de transmitere a informațiilor. Cu toate acestea, are un mare dezavantaj - nu poate fi reutilizat (adică dacă nu luăm în considerare reciclarea, iar posibilitățile sale sunt foarte limitate în cazul hârtiei). În 1975, la Centrul de cercetare PARC Xerox, Nicholas N. Sheridon a venit cu prima versiune a așa-numitei hârtie electronică.

    Ce vrei să spui prin hârtie electronică?
    Dezvoltată la Xerox, arăta și funcționa astfel: Milioane de bile conductoare de plastic încorporate în găuri umplute cu ulei erau învelite într-o carcasă de cauciuc. O jumătate a mingii era albă, cealaltă neagră. Folosind o încărcare electrică, bilele miniaturale cu un diametru mai mic de 100 microni au fost rotite, creând imaginea rezultată pe hârtia electronică.

    Xerox nu a atins un potențial mai mare în tehnologie decât la un sfert de secol după inventarea sa. Adică, în momentul filialei, Gyricon Media Inc., înființată în 2000, cu scopul extinderii comerciale a hârtiei electronice.

    Cum Xerox a devenit sinonim cu copierea

    Primul copiator intern a fost introdus de Xerox în 1959 sub numele Xerox 914. A înlocuit imediat majoritatea metodelor utilizate până acum pentru a crea duplicate de documente scrise și tipărite, de la hârtie de copiere, până la fotografii, la o varietate de mașinării ce pot duplica dispozitive. Aparatul a devenit atât de popular încât a câștigat companiei aproape 60 de milioane de dolari în doi ani de vânzări.

    papiere L

    Primul model al copiatorului Xerox este o piesă de muzeu apreciată și astăzi

    Deși concurența a venit pe piață cu propriile sale copiatoare imediat după aceea, Xerox a fost foarte greu de egalat. Nu e de mirare că numele mărcii a devenit în curând sinonim cu copierea. Verbul „xerox” a fost scris treptat în majoritatea dicționarelor engleze și poate fi găsit chiar și în respectatul Oxford English Dictionary.

    Deși s-ar putea părea că specialiștii în marketing trebuie să fie entuziasmați de utilizarea generală a unui nume de marcă în limbajul comun, adevărul este că acest fapt îi face să fie mai mult un serviciu comun. Fiecare marcă se străduiește să obțină o anumită unicitate. Scopul este de a face mai ușor de reținut, dar, în același timp, clienții îl asociază cu produse specifice, nu cu activități generale, deși sunt strâns legate de sectorul de afaceri. În cazurile în care o marcă devine un termen utilizat în mod obișnuit, costurile de marketing trebuie să crească în mod legal, așa cum este cazul Xerox.

    Xerox după o sută de ani

    Dispozitivele Xerox sunt încă sinonime cu copierea și tipărirea de calitate. Este foarte posibil ca marca să se afle într-un moment de maximă glorie, dar, în mod direct, în competiția de astăzi, este foarte puțin probabil ca vreun brand de astăzi să se ridice la nivelul lor.

    În ultimele două decenii, Xerox s-a concentrat pe achiziții semnificative ale altor companii și, prin urmare, își extinde semnificativ portofoliul de produse și servicii. La începutul mileniului, datorită creșterii Tektronix, Xerox a reușit să introducă o nouă linie de imprimante alb-negru și color. Alte domenii pe care Xerox a început să le abordeze includ dezvoltarea de software pentru servicii de imprimare și platforme cloud.

    În prezent, compania se concentrează în principal pe servicii de tipărire complete, pe care le oferă în principal sectoarelor financiare, guvernamentale, medicale și IT. Cu peste 18 000 de brevete inovatoare, Xerox poate fi considerat în continuare un pionier tehnologic. Importanța considerabilă a companiei este dovedită și de locul 318 în prestigioasa listă Fortune 500.